Reflectievragen
- -
WELK AFFECT KAN JE PLASTISCH VERSTERKEN IN HET
WERKSTUK?
Het hemelse affect kan versterkt worden
door
·
Het materiaal: het gebruik van watte zorgt voor
een hemelse, dromerige en zwevende sfeer
·
De kleur: De gouden kleur verwijst naar het
goddelijke
·
Licht: afhankelijk van welk soort papier je op
de doos plakt, speelt het licht een bepaalde rol. Wil je een donkere sfeer, dan
zorg je voor een blad die niet veel licht doorlaat. Hier gebruik ik een blauw
blad, die de lucht weergeeft en ik laat een opening waar Christus verschijnt.
- -
WAT WIL JE EVALUEREN?
·
Leerlingen hun fantasie laten werken
·
Kunnen omgaan met verschillende materialen,
technieken en het licht.
- -
ZET DE OPDRACHT VOLDOENDE AAN TOT CREATIVIETEIT
EN ONDERZOEK? WAT LEREN JE BIJ?
De leerlingen mogen zelf kiezen welke
materialen ze gebruiken, de grootte van de schoendoos. Ze mogen ook kiezen welk
onderwerp. Zo leren ze welke materialen en kleuren welke gevoelens opwekken. Ze mogen ook eens hun eigen fantasie de vrije loop laten. Ze komen ook te weten hoe je een kijkdoos maakt en dat het licht een heel belangrijke rol speelt.
Lesfiche |
||
Lesbegin 15’ |
||
Sfeerschepping
|
ð
Een kijkdoos ontwerpen die de fantasie van
de leerling vertelt.
ð
Probleemstelling: 1 concrete zin! Gericht op
A!!!
‘Hoe
kunnen we onze fantasiewereld weergeven in een kijkdoos?
|
|
Inleiding
|
ð Kunst-
en beeldbeschouwing
LYNLEY LARKINSPETER LAGAST
In
Oostende was er een project waar 25 kunstenaars samen te werk gaan. Hun
opdracht was een kijkdoos maken. Die werden geplaatst in de winkelstraat in
Oostende, waar de voorbijgangers een kijkje mochten nemen in de doos.
ð
Zoals je ziet op de foto’s speelt het
licht een zeer belangrijke rol bij het maken van een kijkdoos. Ook de positie
van je elementen in de doos is van belang.
|
|
Opdrachtformulering
|
·
Een kijkdoos ontwerpen waarin je je
fantasie laat verschijnen waar je je helemaal jezelf kan zijn die tot uiting
komt door de juiste keuze te maken van materialen, kleur, licht…
|
|
Lesmidden |
||
Uitvoeringsfase 1:
|
·
De leerlingen maken eerst een schets
van hun kijkdoos op een blad papier. Zowel de buitenkant als de binnenkant. Zo
bepalen ze de plaats waar alle onderdelen in de doos zullen komen. Daarop
duiden ze ook aan welk materiaal ze allemaal zouden gebruiken.
·
Bij elke leerling zal het affect
anders zijn.
Product:
ð Het
materiaal: een schoendoos, schaar, lijm, plakband, papier..
Veel van het materiaal is afhankelijk van
het thema die de leerling kiest.
ð De
techniek, het licht, de kleur, compositie (BA)… zijn ook afhankelijk van
leerling tot leerling
|
|
Uitvoeringsfase 2
|
·
Na het verzamelen van verschillende
materialen, bepalen we eerst de achtergrond van het geheel. Dit is dus de
randen van de binnenkant van de schoendoos.
·
Vervolgens maken we apart de
verschillende elementen die in de doos moeten.
·
Daarna snijden we een gat in de
doos. De grootte van het gat is afhankelijk van leerling tot leerling.
·
Wanneer we eenmaal alle elementen
hebben, plaatsen we ze in de doos volgens de schets die ze hebben gemaakt.
|
|
Uitvoeringsfase 3
|
·
Het bewerken van de buitenkant van
de schoendoos.
·
Het bepalen van de lichtinval voor
de kijkdoos.
|
|
Leseinde |
||
Evaluatie XX’
Opruimen XX’
|
Zijn
de doelstellingen van de les bereikt? Hiervoor keer je terug naar de probleemstelling.
*De afwerking van de buitenkant moet ook nauwkeurig gebeuren.
* Het plaatsen van de elementen zodat je alles kan zien is soms niet zo evident.
* Het
juiste formaat van de figuren bepalen zodat ze in de doos passen.
*Soms
ook kijken naar de verhouding.
|
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten