maandag 26 november 2012

onderwijsleergesprek



 Onderwijsleergesprek
* Welke kleuren gebruikt de schilder?
* Welke techniek wordt hier toegepast?
* In welke situatie zou jij je zo gedragen?
* Wanneer houd jij je handen voor je ogen?
Reflectie onderwijsleergesprek:
Zelf heb ik niet voor de klas moeten staan, maar ik heb wel een aantal problemen genoteerd die meermaals voorkwamen. Eén van de meest voorkomende fouten was dat men te weinig doorvraagt om zo tot een bepaald doel te komen en er ook te veel gesloten vragen werden gesteld. Ik leerde ook bij dat het echt de bedoeling is om je leerlingen zoveel mogelijk mee te nemen in het verhaal. Wat ik ook heb onthouden is dat de vraag 'Wat brengt dit teweeg?' een gesloten vraag is en dus niet gebruikt mag worden. Nu is het voor mij ook duidelijk wat het uiteindelijke doel is van een onderwijsleergesprek namelijk de linken onderwerp, product en affect aanschouwelijk maken door kunstbeschouwing.
 
 
 
Lesbegin 15’
Sfeerschepping

In het begin van de les wordt een verhaal voorgelezen over de eenzaamheid van een oma na de dood van opa. Op de achtergrond wordt ook een lied afgespeeld die eenzaamheid opwekt.
Inleiding


*  Kunst- en beeldbeschouwing  


 
De houding van deze man zorgt al duidelijk voor een eenzaam en ingetogen gevoel.
De losse schildertechniek zorgt ervoor dat er geen strakke lijnen te zien zijn en het dus wat vaag overkomt. Een belangrijk beeldaspect die zorgt voor de eenzaamheid is de kleur. Het zijn donkere, vage, wazige kleuren. Door dit alles komt het eenzame gevoel tot zijn recht.

Onder

Opdrachtformulering

·         Een tekening over een oma maken die eenzaamheid weergeeft door het gebruik van wol ,stofjes en soorten papier.

 
Lesmidden
Uitvoeringsfase 1: 





·         De leerlingen maken een schets van hun tekening en denken ook al eens na over welke stoffen en soort materiaal ze zullen gebruiken. Om op deze manier de compositie van de figuren te bepalen.

·         Product:
* Het materiaal: papier, potlood, lijm, stof, wol, soorten papier…
*  Techniek: plakken
*  BA: kleur, compositie, textuur
Afhankelijk van welke kleuren en soorten materiaal je gebruikt kan je eenzaamheid opwekken.






 Uitvoeringsfase  2
Het natekenen van hun schets op een A3 blad.
Misschien dat de leerlingen bij het overtekenen nog andere ideeën krijgen en deze kunnen ze dan nog veranderen op hu A3 blad.

Na het tekenen moet dit beeld al een gevoel geven van eenzaamheid. Ook zonder de stoffen en papier.

Uitvoeringsfase  3
Het bekleven van de tekening met stofjes, soorten papier, wol…

De leerlingen moeten rekening houden met de kleuren die ze gebruiken. Ook moeten ze denken aan de textuur die van groot belang is voor eenzaamheid uit te drukken.
 
 
 
Leseinde
Evaluatie XX’
Opruimen XX’
Zijn de doelstellingen van de les bereikt? Hiervoor keer je terug naar de probleemstelling.
*  Het zoeken van stof die een eenzaam gevoel weergeven was soms moeilijk
*  De tekening geeft een eenzaam gevoel weer 



 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten