De clown die we eerst moesten tekenen is een eenvoudige en
standaard clown. Hij heeft alles, volgens mij toch, wat een clown nodig heeft
om eruit te zien als een clown namelijk een hoed, bloem, ballon, een strik, een
pak… Veel emotie en leven zit er niet in als ik er naar kijk. Wanneer ik dan
naar de clown kijk die we moesten linken met een schilderij, dan spat het
gevoel er vanaf. Als ik er naar kijk dan krijg ik een eng gevoel wat ik ook
kreeg bij het kijken naar het schilderij. De snoepjes, lollies en ballonnen
geven ook een vrolijk gevoel maar toch is er ook iets geheimzinnigs. Dit komt
ook doordat je bij het tekenen van deze clown verplicht was om je gevoelens
erin te steken en bij de eerste clown gewoon een clown moest tekenen.
Het eng gevoel wordt gecreƫerd door de vorm van het hoofd
van de clown. Waarom ik het langwerpig heb gemaakt, heeft te maken met het
schilderij, want daarin waren het ook de verticale lijnen die overheersten. Ook
de wilde lijnen en het gebruik van enkel zwarte balpen zorgt voor het angstige gevoel.
Op de foto is het niet zo goed te zien maar onderaan de tekening is er een
soort van schaduw getekend, die ook zorgt voor de geheimzinnigheid. Ook heb ik
herhaling in mijn tekening gebruikt, dit heeft te maken met de herhaling die je
ook terugvond in het schilderij. Ik heb er ook bewust voor gekozen om het
bovenste gedeelte donkerder te maken dan het onderste deel. Op deze manier
ontstaat er een contrast van licht en donker.
Opdracht
In het begin van de les kun je een verhaal vertellen en
daarna uitleggen aan de leerlingen dat ze nu een clown moeten tekenen die het gevoel uitdrukt
die ze op dit moment voelen na het luisteren naar het verhaal.
Dit kun je ook doen door hen naar muziek te laten luisteren
of hen een filmpje te laten bekijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten