donderdag 25 oktober 2012

beeldaspectenwijzer








De clown die we eerst moesten tekenen is een eenvoudige en standaard clown. Hij heeft alles, volgens mij toch, wat een clown nodig heeft om eruit te zien als een clown namelijk een hoed, bloem, ballon, een strik, een pak… Veel emotie en leven zit er niet in als ik er naar kijk. Wanneer ik dan naar de clown kijk die we moesten linken met een schilderij, dan spat het gevoel er vanaf. Als ik er naar kijk dan krijg ik een eng gevoel wat ik ook kreeg bij het kijken naar het schilderij. De snoepjes, lollies en ballonnen geven ook een vrolijk gevoel maar toch is er ook iets geheimzinnigs. Dit komt ook doordat je bij het tekenen van deze clown verplicht was om je gevoelens erin te steken en bij de eerste clown gewoon een clown moest tekenen.

Het eng gevoel wordt gecreĆ«erd door de vorm van het hoofd van de clown. Waarom ik het langwerpig heb gemaakt, heeft te maken met het schilderij, want daarin waren het ook de verticale lijnen die overheersten. Ook de wilde lijnen en het gebruik van enkel zwarte balpen zorgt voor het angstige gevoel. Op de foto is het niet zo goed te zien maar onderaan de tekening is er een soort van schaduw getekend, die ook zorgt voor de geheimzinnigheid. Ook heb ik herhaling in mijn tekening gebruikt, dit heeft te maken met de herhaling die je ook terugvond in het schilderij. Ik heb er ook bewust voor gekozen om het bovenste gedeelte donkerder te maken dan het onderste deel. Op deze manier ontstaat er een contrast van licht en donker. 

Opdracht
In het begin van de les kun je een verhaal vertellen en daarna uitleggen aan de leerlingen dat ze nu een  clown moeten tekenen die het gevoel uitdrukt die ze op dit moment voelen na het luisteren naar het verhaal.
Dit kun je ook doen door hen naar muziek te laten luisteren of hen een filmpje te laten bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten