zaterdag 5 januari 2013

reflectie demonstratie

Reflectie demonstratie

Na het uitvoeren van mijn demonstratie in de les, ben ik op een aantal belangrijke punten gewezen. Ook uit de demonstraties van medestudenten heb ik veel bijgeleerd.

Ten eerste moet je er zeker voor zorgen dat je al het materiaal bij je hebt om je demonstratie te kunnen uitvoeren anders valt het in het water.

Wat je ook niet mag vergeten is de verschillende stappen duidelijk vermelden en ze desnoods op het bord schrijven. Soms viel het vertellen van het stappenplan en het noteren op het bord moeilijk te combineren. Dus ergens moet je een vlotte manier zien te vinden om deze twee te combineren.

Iets wat er ook veel vergeten werd, was interactie met je leerlingen. Bij de demonstratie is het niet alleen belangrijk om aan te tonen wat de leerlingen moeten doen, maar is het ook van belang hen erbij te betrekken. Zo waren er studenten die vragen stelden aan de leerlingen of hen iets zelf lieten achterhalen hoe ze iets precies moeten doen.

Maar het belangrijkste dat ik die les heb bijgeleerd is dat je je leerlingen altijd moet tonen met beeldmateriaal waarover je aan het praten bent. Ik was bijvoorbeeld aan het praten over een schilderij van Van Gogh maar ik heb hen geen afbeelding getoond van dat werk, dus konden zij moeilijk een beeld voor ogen hebben waarover ik aan het praten was.

Dit zijn de voornaamste punten die ik geleerd heb in de laatste les in verband met demonstratie en lesgeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten