Vrijheid, feedback, beeldtaal,vakkennis en proces zijn voor mij de vijf belangrijkste zaken voor een les PO. Het is zeer belangrijk dat je je leerlingen vrijheid geeft op vlak van ideeën, materiaal... in de les, maar je moet ook wel grenzen trekken. Dan denk ik eerder aan de techniek waaraan de leerlingen zich moeten houden. Vervolgens is feedback van de leerkracht naar de leerlingen toe zeer belangrijk zodat ze weten waar ze staan. Met beeldtaal wordt bedoeld dat men geen uitleg moet geven bij wat men gemaakt heeft, maar dat het beeld voor zich spreekt. De leerkracht moet ook beschikken over genoeg kennis over zijn vak om dit dan aan de leerlingen bij te brengen. En als laatste is het ook belangrijk om niet alleen naar het eindresultaat te kijken maar het hele proces te volgen van elke leerling en daarover te oordelen.
In vergelijking met mijn zinnen ontbraken er wel een aantal belangrijke zaken voor een les PO zoals beeldtaal en de vrijheid die je moet geven. De vakkennis die een leerkracht moet hebben en het proces dat je moet volgen, had ik ook opgeschreven. Ik dacht ook aan de soorten opdrachten die je oplegt aan je leerlingen. Ze moeten gevarieerd, haalbaar en creatief zijn.
Al de zaken, die ik zonet opsomde, vormen voor mij de basis voor een goeie les plastische opvoeding, maar natuurlijk zijn er nog kenmerken die van groot belang zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten